ШКОЛА АКТЫЎНАГА ГРАМАДЗЯНІНА 2022/2023
30 мая ва ўстанове адукацыі прайшоў чарговы занятак у рамках праекта “ШАГ” па тэме “ Я- актыўны грамадзянін Рэспублікі Беларусь”. Што такое актыўная грамадзянская пазіцыя ? Хто такі сапраўдны патрыёт? Якая цана міру? На гэтыя і іншыя пытанні моладзь шукала адказы, спрачалася, а галоўнае, была не абыякавая. Вучні ўзгадалі імёны землякоў, якія праявілі мужнасць і гераізм у гады Вялікай Айчыннай вайны, успомнілі аб подзвігах піянераў-герояў, іх аднагодках. Удзельнікі праекта выказалі свае думкі аб тых выкліках, якія павінна пераадолець наша краіна ў сучасных складаных міжнародных адносінах. З мэтай захавання гістарычнай памяці і развіцця сацыяльнай актыўнасці дзяцей і моладзі, удзельнікі ШАГА накіраваліся на экскурсію па месцах баявой славы Валеўскага сельскага савета. Тым самым , праект ШАГ для Валеўскіх школьнікаў даў старт яшчэ аднаму праекту- “ Памяць і гонар у сэрцах пакаленняў”.
22 мая ў рамках рэалізацыі інфармацыйна-адукацыйнага праекта “ШАГ” ва ўстанове адукацыі была праведзена дыялогавая пляцоўка “Гонар за Беларусь. Вынікі." На сустрэчу была запрошана Федасюк Людміла Аляксандраўна, кіруючая справамі выканкама. Выніковы занятак праводзіўся ў форме адаптаванай інтэрактыўнай віктарыны "Свая гульня", якая выклікала інтарэс вучняў і дала магчымасць актыўна праявіць сябе ў зацікаўленай дзейнасці, выкарыстоўваючы веды, атрыманыя падчас правядзення мерапрыемстваў праекта ШАГ. У час гульні праявілі сябе актыўна тыя вучні, якія напрацягу ўсяго навучальнага года энэргічна падтрымлівалі бяседу на кожным занятку. Асабліва вялікім інфармацыйным багажом валодаюць вучні 11 класа. Менавіта для іх сустрэчы на дыялагавай пляцоўцы ШАГ паўплывалі на гатоўнасць у недалёкім будучым прымаць удзел у грамадска- палітычным жыцці краіны. Дзякуючы гульні, кожны вучань адчуў сябе адказным грамадзянінам сваёй краіны, ад якога залежыць яе будучыня.
27 красавіка ў рамках рэалізацыі інфармацыйнага праекта ШАГ ва ўстанове адукацыі прайшла дыялогавая пляцоўка “Гонар за Беларусь. Культура беларускага народа: традыцыі, спадчына, сучаснасць”. Гасцямі дыялогавай пляцоўкі сталі Клімко Наталля Аляксандраўна, народны майстар Беларусі, кіраўнік народнага калектыву майстроў сучаснага і традыцыйнага дэкаратыўна-прыкладнога мастацтва “Каляравая альтанка”, настаяцель Храма святых ап. Пятра і Паўла аг. Валеўка іерэй Яўген.
У ходзе ШАГа 1 "Мы даведаліся" вучням прапанавалася прадставіць сябе рэдактарамі грамадска-палітычнага часопіса і стварыць макет на тэму: “Культура беларускага народа: традыцыі, спадчына, сучаснасць”. Удзельнікам былі прапанаваны інфармацыйныя блокі: “Беларусь – краіна шматвяковай і самабытнай культуры” (першая група), “Беларусь – краіна таленавітых людзей” (другая група). Вучні гаварылі пра генацыд беларускага народа, адправіліся ў віртуальнае падарожжа на мемарыяльны комплекс, прысвечаны дзецям-ахвярам Вялікай Айчыннай вайны, які быў адкрыты 28 чэрвеня 2007 года ў вёсцы Красны Бераг (прагляд відэароліка).
У рамках рэалізацыі ШАГа 2 “Мы разважаем ” была магчымасць задаць пытанне намесніку начальніка ўпраўлення культуры Гродзенскага аблвыканкама Сняжане Віктараўне Курадчык. У ходзе аўдыёмоста было абмеркавана пытанне: “Аб важнасці захавання духоўных каштоўнасцяў і традыцый, сфарміраваных на аснове гістарычнага вопыту многіх пакаленняў”. Клімко Наталля Аляксандраўна захапіла ўдзельнікаў мерапрыемства сваёй творчасцю, распавяла, як яе хобі стала галоўнай справай жыцця. Без мінулага няма будучыні. Важна знаходзіць новыя таленты і перадаваць з пакалення ў пакаленне традыцыі беларускага народа. Выхаванне культуры беларускага народа, яго традыцый, спадчыны немагчыма без удзелу сям’і. Настаяцель Храма святых апосталаў Пятра і Паўла аг. Валеўка іерэй Яўген падзяліўся вопытам захавання абрадаў і традыцый ў яго сям’і. У фокусе абмеркавання таксама былі пытанні захавання і памнажэння культурных і духоўных каштоўнасцей і традыцый, роля міжнародных фестываляў, прэміі “За духоўнае адраджэнне”, акцыі “Культурная сталіца”, і наогул, гутарка ішла пра актыўную жыццёвую пазіцыю нашай моладзі.
У ходзе рэалізацыі ШАГа 3 “Мы дзейнічаем” адбылося адкрыццё выставы “Каменны пояс Гродзеншчыны».
23 сакавіка рамках рэалізацыі інфармацыйна-адукацыйнага праекта “ШАГ” ва ўстанове адукацыі была праведзена дыялогавая пляцоўка “Гонар за Беларусь. Камфорт і ўтульнасць для кожнага” (развіццё і ўдасканаленне будаўніча-прамысловага комплексу, жыллевага будаўніцтва, рэалізацыя дзяржаўнай палітыкі ў жыллева-камунальнай гаспадарцы).
Госцем дыялоговай пляцоўкі стаў старшыня Валеўскага сельскага выканаўчага камітэта Піваварчык Дзмітрый Вячаслававіч.
У час рэалізацыі ШАГа1 “МЫ даведваемся” Адашкевіч Захар пазнаёміў удзельнікаў дыялогавай пляцоўкі са зместам інфармацыйнага блока “Будаўніча-прамысловы комплекс-драйвер эканамічнага росту нашай краіны". Кляноўская Дар’я пазнаёмілі ўдзельнікаў мерапрыемства са зместам інфармацыйнага блока “Развіццё жыллёвага будаўніцтва” да абмеркавання далучыўся старшыня Валескага сельскага выканаўчага камітэта Піваварчык Д.В., які расказаў пра стан жыллевага фонду і перспектывы будаўніцтва жылля ў нашых сельскім савеце. Падчас інфармацыйнага блока “Сістэма жыллёва-камунальнай гаспадаркі - для ўсіх і кожнага» Люткевіч Сяргей пазнаёміў удзельнікаў дыялогавай пляцоўкі з сістэмай ЖКХ. Дзмітрый Вячаслававіч расказаў як у нашай мясцовасці рэалізуецца падпраграма “Чистая вода”.
“Будаўніча-прамысловы комплекс”, “сучасныя будаўнічыя матэрыялы”, “цыфравізацыя будаўнічай галіны”, “павышэнне прэстыжу рабочых прафесій”, “падрыхтоўка спецыялістаў для будаўнічай галіны”, “сацыяльная і жыллёвая палітыка”, “гарады-спадарожнікі”, “якаснае і даступнае жыллё”, “архітэктура населеных пунктаў, будаўніцтва сацыяльных аб'ектаў”, “асноўныя напрамкі дзяржаўнай жыллёвай палітыкі”, павышэнне кампетэнцый ў сферы жыллёва-камунальнай гаспадаркі”, адказнае стаўленне уласнікаў жылых памяшканняў да іх эксплуатацыі”, “павага да дзейнасці спецыялістаў жыллёва-камунальнай гаспадаркі” - гэтыя і многія іншыя паняцці былі ў фокусе абмеркавання удзельнікаў дыялогавай пляцоўкі ў ходзе рэалізацыі ШАГа 2 “Мы разважаем”
ШАГ 3 “Мы дзейнічаем” – крок падвядзення вынікаў. Удзельнікі сустрэчы не толькі адзначылі своечасовасць, актуальнасць абмяркоўваемай тэмы, закранутых пытанняў, але і прапанавалі актыўней удзельнісаць у раздзельным зборы мусара, падрабязней пазнаеміцца і стаць удзельнікамі праекта “Зялены двор разам!”
Удзельнікі дыялогавай пляцоўкі пераканаліся, што большасць закранутых пытанняў яны могуць раздзяліць з дзяржавай. Самае простае – ствараць камфорт і чысціню ў сваіх дамах, падворках, на вуліцах у родных весачак.
20 сакавіка у рамках адукацыйнага праекта ШАГ для навучэнцаў 5-7 класаў у Валеўскай сярэдняй школе прайшло мерапрыемства па тэме «Я і культура» Удзельнікі праз уцягванне ў розныя віды дзейнасці прыйшлі да ўсведамлення таго, што Актыўны грамадзянін ведае і шануе культурную спадчыну сваёй краіны і свайго народа. Важнай часткай размовы стала думка, пра тое, што навучэнцы разумеюць пад словам "культура". Дзеці расказалі пра свае сямейныя традыцыі і звычаі. Прынялі ўдзел у гульні «Падарожжа па Беларусі», падчас якой навучэнцы замацавалі свае веды аб культурнай і гістарычнай спадчыне нашай краіны. Удзельникам праекта быў прапанаваны відэаролік «Старажытныя традыцыі і звычаі нашай Радзімы», пасля якога яны падзяліліся сваім уражаннем аб тым, як памяняліся нашы традыцыі з гадамі. Асаблівую ўвагу дзеці надалі нацыянальным святам Рэспублікі Беларусь.
Такім чынам, навучэнцы прыйшлі да высновы, што захаванне культурнай і гістарычнай спадчыны вельмі важна для нашай Радзімы.
Удзельнікі мерапрыемства атрымалі заданні на выніковы праект ШАГа ў маі падрыхтаваць сямейныя радаводы.
23 лютага у рамках рэалізацыі інфармацыйна-адукацыйнага праекта “ШАГ” ва ўстанове адукацыі была праведзена дыялогавая пляцоўка на тэму "Гонар за Беларусь. Энергія для стварэння , энергія для будучыні» (забеспячэнне энергабяспекі краіны) для вучняў 8-11класаў. На сустрэчу з вучнямі ўстановы быў запрошаны Жукоўскі Аляксандр Аляксандравіч, майстар Навагрудскага РЭС Лідскіх электрасетак .
У час рэалізацыі ШАГа1 “МЫ даведваемся” вучні пазнаёміліся з асноўнай галіной нацыянальнай эканомікі Рэспублікі Беларусь - энергетыкай. Яе развіццё вызначаецца стратэгіяй сацыяльна-эканамічнага развіцця дзяржавы і шэрагам дзяржаўных праграм. Даведаліся, якія ёсць асноўныя віды альтэрнатыўнай энергіі. Звярнулі ўвагу на тое , што сваё месца ў адным шэрагу з невычэрпнай энергіяй сонца, ветру і вады заняў мірны атам. Не валодаючы вялікімі запасамі традыцыйных відаў энергарэсурсаў, Беларусь зрабіла стаўку на выкарыстанне мірнага атама і ў цяперашні час завяршыла будаўніцтва ўласнай атамнай электрастанцыі з двума энергаблокамі магутнасцю 2400 МВт па расійскім праекце «АЭС-2006». Наша краіна стала першай замежнай пляцоўкай, дзе дзяржкарпарацыя «Расатам» пабудавала атамную станцыю з водна-вадзянымі рэактарамі пакалення «3+», якая адказвае самым высокім патрабаванням бяспекі.Вучні расказалі аб тым ,што У 2011 годзе ў Наваградку была пабудавана ветраэнергетычная ўстаноўка. Яе магутнасць склала 1,5 МВт. Працу энергазберагальнага аб'екта ацанілі і прыйшлі да высновы: атрымліваць кілаваты з паветра выгадна. Зараз у раёне працуе ўжо 20 ветраўстановак розных магутнасцей. Пад Грабнікамі раскінуўся самы вялікі ў краіне ветрапарк магутнасцю 9 МВт.
Аб спосабах энергаэканоміі ў быту расказаў госць Жукоўскі Александр Аляксандравіч. Ён расказаў пра прыборы, у якіх убудаваны таймер, і нават калі яны не працуюць, электраэнергія расходуецца. Для эканоміі рэсурсаў і ўласных грошай можна перавесці іх у начны рэжым спажывання электраэнергіі. Толькі трэба перааформіць дагавор на двухтарыфны разлік. Часта, зарадзіўшы мабільны тэлефон або планшэт, забываемся адключыць ад сеткі зарадную прыладу. Калі на прыладзе няма светадыёднага індыкатара, то электраэнергіі траціцца зусім няшмат. Аднак у дадзеным выпадку гаворка павінна ісці не столькі аб эканоміі электраэнергіі, колькі аб элементарнай бяспецы. Падобная бестурботнасць можа прывесці да пажару.
Стома Ілья расказаў аб лістоўцы па энергасберажэнню, якую ён выпусціў для ўдзелу ў Рэспубліканскім конкурсе “Энергамарафон”.
Таксама свой праект прадставіў Гурэцкі Ілья “Садавіна - крыніца энергіі”, дзе электраэнергія выпрацоўваецца з гнілой садавіны.
Пры рэалізацыі ШАГа 2 “МЫ разважаем ” вучні задавалі наступнвя пытанні Жукоўскаму А.А.: якія аднаўляльныя крыніцы энергіі , на ваш погляд, з'яўляюцца перспектыўнымі для выкарыстання на тэрыторыі Беларусі? Як уплывае сучасная энергасістэма на экалагічную сітуацыю ў краіне? Якія прафесіі звязаны з энергетычнай галіной? Якія ўстановы адукацыі рыхтуюць спецыялістаў для дадзенай галіны?
Вучні прагледзелі і абмеркавалі відэаролік " Чорнае золата Беларусі: як здабываюць і дзе ўжываюць торф?»
У фокусе абмеркавання: энергаэфектыўная краіна, сучасная энергасістэма, рэсурсазберажэнне, энергазберагальныя тэхналогіі, аднаўляльныя і неаднаўляльныя крыніцы энергіі, атамная электрастанцыя, рацыянальнае выкарыстанне энергарэсурсаў, паспяховае рашэнне экалагічных праблем, скарачэнне аб'ёмаў выкідаў і скідаў забруджвальных рэчываў у навакольнае асяроддзе.
ШАГ 3 “Мы дзейнічаем” – крок падвядзення вынікаў.
Жукоўскі Аляксандр Аляксандравіч прапанаваў вучням паступаць у вучэбныя ўстановы, якія рыхтуюць работнікаў энергетычнай галіны.
Вучні вырашылі :
- прыняць удзел у рэспубліканскім конкурсе экалагічных відэарэпартажаў “Мая Радзіма – Беларусь! ”;
- прыняць удзел у рэспубліканскім конкурсе фатаграфій і малюнкаў на экалагічную тэму «Ствараючы, не разбурай!»;
- правесці энергетычны аўдыт сваёй кватэры;
- арганізаваць у школе конкурс малюнкаў па энергазберажэнню;
- прыняць удзел рэспубліканскім конкурсе праектаў па эканоміі і беражлівасці «Энергамарафон».
26 студзеня ў рамках рэалізацыі інфармацыйна-адукацыйнага праекта “ШАГ” ва ўстанове адукацыі была праведзена дыялогавая пляцоўка “Гонар за Беларусь. Навука і інавацыі – цяперашняе і будучае нашай эканомікі"
На сустрэчу была запрошана выпускніца нашай установы Лісіца Юлія Іванаўна, студэнтка другога курса МДЛУ факультэта англійскай мовы спецыяльнасці "Сучасныя замежныя мовы". Юлія з'яўляецца ўдзельніцай штогадовага навуковага форуму "Дні навукі МДЛУ", прымеркаванага да Дня беларускай навукі.
У час рэалізацыі ШАГа1 “МЫ даведваемся” вучні 8 класа пазнаёмілі удзельнікаў дыялогавай пляцоўкі са зместам інфармацыйнага блока “Дасягненні вучоных - важнейшы драйвер эканамічнага развіцця Рэспублікі Беларусь”. Нам ёсць кім і чым ганарыцца. Беларусь уваходзіць у лік дзяржаў з высокім узроўнем навукова-тэхнічнага развіцця. Нічыпар Надзея пазнаёміла ўдзельнікаў мерапрыемства са зместам інфармацыйнага блока: “Моладзь Беларусі - магчымасці для самарэалізацыі". Да абмеркавання далучылася Лісіца Юлія, якая падкрэсліла, што паспяховы старт пачынаецца са школы. Менавіта школа дала ёй раскрыць свае здольнасці, школа надала ўпэўненасці ў сабе. Так Юлія без прамядлення вырашыла прыняць удзел у навуковым форуме. Яна падзялілася з прысутнымі тымі эмоцыямі, якія адчула ў крузе вучоных. Літвін Вікторыя прадставіла інфармацыйны блок "Нацыянальны дзіцячы тэхнапарк - інвестыцыі ў будучае". Расказала аб правілах залічэння.Відэаролік даў магчымасць зразумець, што ў тэхнапарку можна адчуць сябе студэнтам і паспрабаваць сябе ў будучай прафесіі. Дадзеныя інфармацыйныя блокі былі ў фокусе абмеркавання удзельнікаў дыялогавай пляцоўкі ў ходзе рэалізацыі ШАГа 2 “Мы разважаем”
ШАГ 3 “Мы дзейнічаем” – крок падвядзення вынікаў. Удзельнікі сустрэчы адзначылі актуальнасць абмяркоўваемай тэмы.
Навуковыя адкрыцці і інавацыі даюць рост эканоміцы. А гэта ў сваю чаргу дае нам магчымасць жыць у квітнеючай краіне. Мы павінны ганарыцца ўсімі дасягненнямі ў нашай навуцы, павінны сачыць за тым як мацнее наша краіна ў эканамічным плане.
26 студзеня прайшоў чарговы занятак ШАГ “Я і Грамадства” у форме дыялога для вучняў 5-7 класаў. На мерапрыемства была запрошана і выступіла Рачко І.М.
Актыўны грамадзянін ганарыцца сваёй краінай і яе народам, асэнсоўвае сябе яго прадстаўніком. Сацыяльна актыўны імкнецца рэалізаваць сябе ў прафесіі, каб працаваць на карысць грамадства. У фокусе абмеркавання былі паняцці: любоў да радзімы, патрыятызм, усведамленне таго, што абавязак кожнага грамадзяніна – абарона сваёй Айчыны. Была засяроджана ўвага на пазітыўных адносінах да сябе і да навакольнага свету, выкананні норм і правілаў паводзін у час зносін з акружэннем, актыўнай грамадскай пазіцыі.
22 снежня ў рамках рэалізацыі інфармацыйна - адукацыйнага праекта " ШАГ" ва ўстанове адукацыі была арганізавана дыялогавая пляцоўка "Гонар за Беларусь. Захоўваем мінулае, шануем сучаснае, будуем будучае ( вынікі Года гістарычнай памяці) для вучняў 8-11 класаў.
На сустрэчу з вучнямі ўстановы была запрошана Санько Н.К., якая адпрацавала 32 гады дырэктарам Валеўскай сярэдняй школы, з'яўляецца выдатнікам адукацыі.
ШАГ1" Мы даведаемся". Слова далі Санько Н.К.. Госця эмацыянальна, даступна і зразумела расказала аб гістарычнай памяці, генацыдзе беларускага народа ў гады ВАВ, дала аб' ектыўную адзнаку аб укладзе нашага народа ў Вялікую перамогу. Нэлі Канстанцінаўна заклікала вучняў любіць сваю малую радзіму, людзей, якія жывуць побач, дзяржаву, якая так шмат робіць для нас, каб мы жылі ў міры і дастатку. Заўжды помніць тыя падзеі ваенных гадоў і праносіць праз пакаленні.
ШАГ2 " Мы разважаем". Федасюк Ганна, вучаніца 11 класа пазнаёміла удзельнікаў мерапрыемства са зместам трох інфармацыйных блокаў: " Без тэрміна даўнасці", " Нам ёсць чым ганарыцца, нам ёсць што захоўваць", " Гістарычная памяць - сувязь часоў і пакаленняў". Вучні актыўна ўключыліся ў абмеркаванне прапанаваных пытанняў і паняццяў: патрыятызм, пачуццё гонару за гераічнае мінулае свайго народа, родных і блізкіх, павага да гісторыі сваёй краіны, работа па добраўпарадкаванню воінскіх пахаванняў і помнікаў, валанцёрскі рух.
Падчас рэалізацыі ШАГа 3 " Мы дзейнічаем" падвялі вынікі. Якія б урокі нам не падавала гісторыя, беларусы ведаюць, што шанаваць сваіх продкаў - гэта наш абавязак.
Смолка Паліна прапанавала прыняць удзел у акцыі па добраўпарадкаванню помнікаў воінскай славы; здзейсніць маршруты выхаднога дня па памятных мясцінах свайго рэгіёну, звязаных з генацыдам жыхароў Беларусі ў гады ВАВ.
22 снежня для вучняў 5-7 класаў быў рэалізаваны праект ШАГ па тэме " Я і Малая радзіма".
У форме інтэрактыўнага позірка прайшло абмеркаванне паняццяў «Радзіма», «Малая радзіма». Вучні прадэманстравалі глыбокае іх разуменне. «Мая сям'я - значная частка малой радзімы». Рабяты пазнаеміліся з рознымі формамі складання радаслоўнага дрэва і даведаліся, якія дакументы можна выкарыстоўваць для афармлення свайго радавода, а затым самі паспрабавалі яго скласці.
З чаго пачынаецца Радзіма? Для кожнага чалавека паняцце малой радзімы звязана з дзяцінствам. Вучні падзяліліся яскравымі ўспамінамі свайго дзяцінства пасля прагляду відэароліка «Валеўка-мая Малая радзіма». Пагулялі у гульню «Пазнай славутасці Малой радзімы”. Пасля сённяшняй сустрэчы кожны зразумеў каштоўнасць малой радзімы для самаго сябе і прыйшло асэнсаванне таго, як дзейнічаць, каб яна і далей квітнела.
24 лістапада ў рамках рэалізацыі інфармацыйна-адукацыйнага праекта “ШАГ” ва ўстанове адукацыі была праведзена дыялогавая пляцоўка “Гонар за Беларусь. Наша прамысловасць – надзейны падмурак незалежнасці” (развіццё машынабудавання, хімічнай і нафтахімічнай прамысловасці, вытворчасць калійных угнаенняў).
У час чарговай сустрэчы наладжаны тэлефонны мост з выпускніцай нашай установы Філіповіч Юліяй Аляксандраўнай, інжынерам-канструктарам праектнага бюро ОАО “МТЗ”
У час рэалізацыі ШАГа1 “МЫ даведваемся” Адашкевіч Захар пазнаёміў удзельнікаў дыялогавай пляцоўкі са зместам інфармацыйнага блока “Машынабудаванне – апора і рухаючая сіла нашай краіны” да абмеркавання далучылася інжынер-канструктар праектнага бюро ОАО “МТЗ” Юлія Аляксандраўна Філіповіч, якая расказала пра дасягненні і праекты на будучыню ОАО “МТЗ”. Кляноўская Дар’я пазнаёмілі ўдзельнікаў мерапрыемства са зместам інфармацыйнага блока: “Беларусь – краіна вялікай хіміі”, разам з дакладчыкам у удзельнікаў пляцоўкі была магчымасць здзейсніць завочнае падарожжжа на ААТ “Гродна Азот” . Падчас інфармацыйнага блока “Горна-абагачальны камбінат Беларуськалій - нацыянальны здабытак Рэспублікі Беларусь” Люткевіч Сяргей прадэманстраваў падрыхтаваны відэаролік.
“Машынабудаванне-вядучая галіна эканомікі краіны”, “транспартнае машынабудаванне”, “інавацыі ў машынабудаванні”, “канкурэнтаздольны прадукт”, “флагманы беларускага машынабудавання”, “экалагічныя віды транспарту”, “сувязь машынабудавання з навукай і сучаснымі тэхналогіямі”, “імпартазамяшчэнне”, “прамысловы турызм”, “пачуцці гонару за прафесію землякоў”, “станоўчая матывацыя да працоўнай прафесійнай дзейнасці”, “сусветны калійны рынак”, “чырвонае золата хімічнай прамысловасці;» “Беларуськалій " – нацыянальны здабытак Рэспублікі Беларусь, яго роля ў развіцці розных відаў гаспадарчай дзейнасці краіны”, - гэтыя і многія іншыя паняцці былі ў фокусе абмеркавання удзельнікаў дыялогавай пляцоўкі ў ходзе рэалізацыі ШАГа 2 “Мы разважаем”
ШАГ 3 “Мы дзейнічаем” – крок падвядзення вынікаў. Удзельнікі сустрэчы не толькі адзначылі актуальнасць абмяркоўваемай тэмы, закранутых пытанняў, але і саставілі ТОП-5 дасягненняў у прамысловасці Навагрудскага раёна.
Удзельнікі дыялогавай пляцоўкі пераканаліся, што год за годам паступова ў нашай краіне былі мадэрнізаваны савецкія прамысловыя гіганты, створаны інавацыйныя прадпрыемствы, укаранёны высокія тэхналогіі – усе гэта дае нам магчымасць ганарыцца сваёц краінай і імкнуцца рабіць яе багацей і мацней.
23 лістапада для вучняў 5-7 класаў быў рэалізаваны праект ШАГ па тэме " Я і мая малая Радзіма". Госцем праекта стала сям'я Скрундзь, неаднаразовыя пераможцы конкурса " Уладар сяла". Вучні прадставілі міні- праекты па гісторыі аграгарадка Валеўка. Гімнам роднай вёсцы гучала песня " Деревенька моя", якую выканала Н.У.Скрундзь. У форме палілога ішло абмеркаванне паняццяў патрыятызм, грамадзянская пазіцыя, абаронца, дзяржаўная палітыка. Маленькія грамадзяне паказалі глыбокае разуменне іх. Інтэрактыўная гульня" Трыбуна лідэра" прапанавала ўдзельнікам выказаць свае думкі аб нацыянальнай культуры і гісторыі. Ля стэнда "Аўтограф на карце Беларусі" адбылася прэзентацыя біяграфій нашых славутых аднавяскоўцаў. Закончыўся праект "закладкай" фундамента будучага дарослага жыцця з сімвалічных кубоў каштоўнасцей
27 кастрычніка у рамках рэалізацыі інфармацыйна-адукацыйнага праекта “ШАГ” ва ўстанове адукацыі была праведзена дыялогавая пляцоўка на тэму “Гонар за Беларусь. Дзяржаўная сістэма прававой інфармацыі (аб забеспячэнні права грамадзян на атрыманне поўнай, дакладнай і своечасовай прававой інфармацыі)"для вучняў 8-11класаў. На сустрэчу з вучнямі ўстановы былі запрошаны: Зяленская Таццяна Іосіфаўна, старшы следчы Навагрудскага раённага аддзела следчага камітэта і Цецярук Яўген Барысавіч, следчы Навагрудскага раённага аддзела следчага камітэта.
У час рэалізацыі ШАГа1 “МЫ даведваемся” вучні пазнаёміліся з артыкулам 34 Канстытуцыі Рэспублікі Беларусь. У ім сказана, што грамадзянам гарантавана права на атрыманне, захоўванне і распаўсюджванне поўнай, дакладнай і своечасовай інфармацыі аб дзейнасці дзяржаўных органаў, аб палітычным, эканамічным, культурным і міжнародным жыцці, стане навакольнага асяроддзя. Дзяржаўныя органы, службовыя асобы абавязаны даваць грамадзяніну Рэспублікі Беларусь магчымасць пазнаёміцца з матэрыяламі, якія закранаюць яго правы і законныя інтарэсы. Дзяржаўная сістэма прававой інфармацыі аб'ядноўвае дзяржаўныя органы і арганізацыі, якія распрацоўваюць прававыя акты, а таксама стварае неабходныя ўмовы па іх давядзенню да ўсіх зацікаўленых праз распрацоўку інфармацыйных тэхналогій і фарміраванне інфармацыйна-прававых рэсурсаў.
Карніла Максім паведаміў аб дзяржаўным інфармацыйна-прававым рэсурсе (далей ДІПР). Ааўтаматызаваныя інфармацыйныя сістэмы, банкі даных прававой інфармацыі, інтэрнэт-сайты вядуцца для хуткага, зручнага і эфектыўнага пошуку патрэбнай прававой інфармацыі. У іх акумулюецца ўсё самае неабходнае: тэксты прававых актаў у актуальным стане, правапрымяняльная інфармацыя (каментары, тлумачэнні, алгарытмы, артыкулы), навіны пра падзеі прававой сферы рэспублікі, даведачная і іншая інфармацыя прававой тэматыкі. Акрамя гэтага, інфармацыйна-прававыя рэсурсы садзейнічаюць цыфравізацыі нарматворчага працэсу, забяспечваюць зносіны грамадзян і дзяржавы па прававых пытаннях: зборы прапаноў па ўдасканаленні заканадаўства, публічныя абмеркаванні праектаў прававых актаў, адказы на пытанні юрыдычнай тэматыкі і іншае.
Мурашко Анастасія расказала аб Нацыянальным Цэнтры прававой інфармацыі (далей НЦПІ) - каардынатар функцыянавання і развіцця дзяржаўнай сістэмы прававой інфармацыі. "Мы робім права даступным для ўсіх!"- слоган НЦПІ. НЦПІ з'яўляецца цэнтральнай дзяржаўнай навукова-практычнай установай, якая ажыццяўляе збор, улік, апрацоўку, захоўванне, сістэматызацыю і актуалізацыю эталоннай прававой інфармацыі, яе распаўсюджванне (прадастаўленне), экспертна-аналітычную дзейнасць у названых сферах, а таксама афіцыйнае апублікаванне прававых актаў. Дзяржаўныя інфармацыйна-прававыя рэсурсы (далей ДІПР), аўтаматызаваныя інфармацыйныя сістэмы, банкі даных прававой інфармацыі, інтэрнэт-сайты вядуцца для хуткага, зручнага і эфектыўнага пошуку патрэбнай прававой інфармацыі. Нацыянальны прававы інтэрнэт-партал (pravo.by) - асноўны дзяржаўны інфармацыйны рэсурс сеткі Інтэрнэт у галіне права і прававой інфарматызацыі.
Нацыянальны прававы інтэрнэт партал Рэспублікі Беларусь
Пры рэалізацыі ШАГа 2 “МЫ разважаем ” вучні задавалі пытанні Зяленскай Таццяне Іосіфаўне :Ці згодныя Вы з наступным сцвярджэннем: «Права – неад'емная частка нашага жыцця»? Што ўяўляе сабой дзяржаўная сістэма прававой інфармацыі? Як вы думаеце, чаму дзяржаўная сістэма прававой інфармацыі з'яўляецца найважнейшым інструментам устойлівага развіцця незалежнай Беларусі?
Вучні пазнаёміліся ў электронным дадатаку “Я і Закон” з інфармацыяй, якая прадстаўлена ў раздзеле “Даступна аб правах". Інфармацыю прапанавалася знайсці з дапамогай QR-кода на с.168 падарункавага выдання «Я – грамадзянін Рэспублікі Беларусь» (2021).
У фокусе абмеркавання: Канстытуцыя Рэспублікі Беларусь, прававая культура грамадзян, Нацыянальная сістэма прававой інфармацыі – гонар незалежнай Беларусі, каардынацыя дзейнасці і развіцця дзяржаўнай сістэмы прававой інфармацыі, забеспячэнне даступнасці прававой інфармацыі для ўсіх, дзяржаўныя інфармацыйна-прававыя рэсурсы, фарміраванне ў грамадзян прававых ведаў, навыкаў правамерных паводзін, паважлівых адносін да права, аказанне грамадзянам дапамогі ў пошуку прававой інфармацыі.
ШАГ 3. “Мы дзейнічаем” – крок падвядзення вынікаў.
Цецярук Яўген Барысавіч, следчы Навагрудскага раённага аддзела следчага камітэта, расказаў вучням аб вучобе ў Акадэміі МУС і прапанаваў вучням паступаць ў дадзеную навучальную ўстанову.
Вучні вырашылі :
-скласці ТОП-5 дасягненняў НЦПІ ў галіне прававой інфарматызацыі;
- правесці ў школе прававы турнір " Сіла Закона»;
- падпісацца на акаўнты mir.pravo.by у Instagram і (або) TikTok.
Дзіцячы прававы сайт
28 кастрычніка 2022 года ў Валеўскай сярэдняй школе адбылося мерапрыемства ў рамках праекта “ШАГ” у 5-7 класах на тэму “Я і сям’я” у форме гульнявой праграмы. Мэтай было пастаўлена паглыбленне ў вуяняў уяўлення аб ролі сям’і ў жыцці чалавека, яе оолі і функцыях кожнага члена сям’і. Падчас мерапрыемства вучні разам з настаўнікам вызначылі такія паняцці, як “сям’я”, “маці”,”бацька”, “дом”, “дзіця” з дапамогай гульні “Вуснамі дзіцяці”. Адзначылі, якія якасці павінны быць ў людзей адной сям’і, расказалі аб сваіх сем’ях, паказалі сямейныя фотаздымкі, узгадалі сямейныя традыцыі, а таксама вызначылі ролі маці і бацькі у сям’і.
На мерапрыемства была запрошана мнагадзетная маці, якая узнагароджана Ордэнам Маці, якая расказала аб сваёй жружнай вялікай сям’і. Напрыканцы мерапрыемства вучні вызначылі галоўнымі сямейнымі каштоўнасцямі з’яўляюцца: клопат і каханне, сумесная праца і радасць, узаемапаразуменне і давер, цярпенне і узаемапавага.
22 верасня ў рамках інфармацыйна-адукацыйнага праекта «Школа актыўнага грамадзяніна» прайшла гадзіна зносін па тэме «Я і школа» з удзелам навучэнцаў 5-7 класаў. Прапанаваны ў пачатку мерапрыемства відэафільм «Візітная картка ўстановы» стварыў аснову для абмеркавання. Школьнікі разважалі над выразамі «Чаму школу называюць агульным домам?», «Школа выхоўвае дастойных грамадзян», выказвалі свае думкі аб ролі школы ў жыцці кожнага чалавека. Вызначалі правілы, па якіх яны павінны жыць у сваім доме. Праслуханая кітайская прытча «Ладная сям'я» дапамагла дзецям зразумець, як можна дасягнуць згоды і міру ў школьнай сям'і. Віктарына «Што мы ведаем аб сваім класе?» дапамагла разабрацца, наколькі яны ўважлівыя адзін да аднаго.
Вучні мелі магчымасць пафантазіраваць і прапанаваць свой пералік навучальных прадметаў, якія, па іх думку, неабходныя ў школе, а таксама адкарэктаваць аб'ем хатніх заданняў. Дзеці прынялі актыўны ўдзел у стварэнне праекта добрых спраў «Школа – мая сям'я», запісваючы на праменьчыках сонца свае добрыя справы, якія ў гэтым годзе ён падорыць школе, а таксама пажаданні для росквіту школы.
Напрыканцы мерапрыемства дзеці наведалі школьны гісторыка-краязнаўчы музей, дзе змаглі папоўніць свае веды аб гісторыі роднай школы.
22.09.2022 года ў рамках рэалізацыі інфармацыйна-адукацыйнага праекта “ШАГ” ва ўстанове адукацыі была праведзена дыялагавая пляцоўка на тэму “Гонар за Беларусь. Актыўнае лета актыўнага грамадзяніна” для вучняў 8-11 класаў. На сустрэчу з вучнямі ўстановы была запрошана Жыгала Ала Паўлаўна. У мінулым педагог і ў школьныя гады сакратар камсамольскай арганізацыі Валеўскай сярэдняй школы.
У час рэалізацыі ШАГа1 “Мы даведваемся” было ў першую чаргу дадзена слова госцю. Ала Паўлаўна са слязамі на вачах расказвала аб генацыдзе , які быў абрушаны на веску Тулічава. Яна старалася эмацыянальна перадаць той жах, які ахапіў насельніцтва і тую радасць, якую адчулі жыхары, убачыўшы партызанскі атрад, які імчаўся на дапамогу. Педагог застаўся педагогам. Ала Паўлаўна чытала верш на памяць пра канцлагер Асвенцым. Дзеці слухалі вельмі ўважліва, яна кранула іх сэрцы. Госця заклікала вучняў любіць сваю малую радзіму, дзяржаву, стаяць на абароне і помніць. Помніць тыя падзеі тых ваенных гадоў і праносіць праз пакаленні.
Другім этапам блока “Адзіны маршрут-адзіная памяць” было знаёмства з праектам “Цягнік памяці” Літвін Вікторыя і Лісіца Дар’я пазнаёмілі прысутных з патрыятычным праектам. Затым вучні актыўна ўключыліся ў абмеркаванне прапанаваных пытанняў. Шаг 2 атрымаўся вельмі эмацыянальным. Стома Ілля прапанаваў наш Навагрудак уключыць у будучы маршрут, так як маленькі горад, а перажыў шмат ваенных падзей: і яўрэйскае гета і Навагрудскі кацел, і наш гістарычны замак быў пашкоджаны ў гады вайны. Па меркаванню хлопчыка нахай дзеці брацкіх краін ведаюць нашу гісторыю.
У фокусе абмеркавання прысутнічалі такія паняцці як патрыятызм, пачуцце гонару за гераічнае мінулае свайго народу, сваіх родных і блізкіх, павага да гісторыі і пачуцця таварыства, мір і сяброўства як вечныя каштоўнасці, асазнанне каштоўнасці Перамогі, гістарычная праўда, гістарычная памяць.
Пасля абмеркавання пытанняў плаўна перайшлі да другога блока “Лета – час дзейнічаць: ад зарадкі да працоўных рэкордаў ”. Нічыпар Надзея расказала, што лета можна правесці разнастайна. Але найлепш, каб з пользаю. Так Філіповіч Алена Міхайлаўна падтрымала размову і расказала вучням 8 класа (ім яшчэ 13 год) аб працоўнай брыгадзе, якая працуе на тэрыторыі школы ў час летніх канікул. Расказала аб тым, што неабходна зрабіць, каб трапіць у брыгаду. І адзначыла, што неабходна мець вялікае жаданне працаваць на блага роднай школы. Выступілі вучні, якія ўжо працавалі ў брыгадзе і жадаюць зноў на наступнае лета працаваць.
У час рэалізацыі ШАГа3 падвялі вынік. Тэма сенняшняй сустрэчы для ўсіх была вельмі актуальнай. Вучаніца 10 класа Кляноўская Дар’я прапанавала скласті памяткі “Як правільна арганізаваць канікулы” і блізкім будучым абмеркаваць