Функцыянальная граматнасць

Адукацыя ў сучаснай Беларусі разглядаецца і ацэньваецца ў катэгорыі якасці. Якасць адукацыі разглядаецца як ступень дасягнення пастаўленых адукацыйных мэт і задач, ступень задавальнення чаканняў удзельнікаў працэсу адукацыі (педагога, вучняў, законных прадстаўнікоў) ад паслуг, якія прадстаўляюцца ўстановай. Такім чынам, якасць адукацыі - гэта яе выніковасць. Вынікам адукацыйнага працэсу выступаюць кампетэнтнасці вучняў, фарміраванне якіх адбываецца ў працэсе навучання, арыентаванага на сапраўднае разуменне, асэнсаванае веданне і на забеспячэнне магчымасці практычнага выкарыстання і прымянення гэтых ведаў.

Глабальныя змены, якія адбываюцца ва ўсіх сферах нашага жыцця, праяўляюцца і ў сферы адукацыі. У цяперашні час перад нашым грамадствам і школай стаіць мэта - выхаванне новай асобы, свабоднай, здольнай да актыўнай, творчай дзейнасці. Сучасны выпускнік павінен умець выкарыстоўваць набытыя ў школе і на працягу ўсяго жыцця веды, уменні і навыкі для вырашэння максімальнага дыяпазону жыццёвых задач ва ўсіх сферах чалавечай дзейнасці, гэта значыць быць функцыянальна пісьменным.

Функцыянальная граматнасць - гэта здольнасць чалавека выкарыстоўваць набываныя на працягу жыцця веды для вырашэння шырокага дыяпазону жыццёвых задач у розных сферах чалавечай дзейнасці, зносін і сацыяльных адносін.

Чытацкая граматнасць

Напрыклад, чытацкая граматнасць - найважнейшы метапрадметны вынік навучання.
На ўроку абавязкова павінны быць заданні, дзе нельга даць адназначны адказ, а трэба разважаць на прапанаваную тэму. Гэта дапамагае папаўняць назапашаныя веды і дасягаць пэўных мэт у жыцці, ужываючы іх на практыцы.

Матэматычная граматнасць

Сфарміраваць матэматычную граматнасць дапаможа правільна зададзенае пытанне, звязанае з практычным жыццём.
Дзіця з матэматычнай граматнасцю здольнае выкарыстоўваць веды ў розных кантэкстах, на аснове матэматычных дадзеных прагназаваць з'явы, пралічваць фактычную выгаду і прымаць узважаныя рашэнні.

Натуральна-навуковая граматнасць

Тут дапамогуць заданні на аналіз і параўнанне з'яў прыроды, геаграфічных карт, працэсаў у навакольным асяроддзі. Каб напрацаваць кампетэнцыі ў галіне прыродазнаўчых навук, важна правільна інтэрпрэтаваць навуковыя дадзеныя, праводзіць практычныя даследаванні, тлумачыць з'явы прыроды і знаходзіць існуючыя доказы.
Вучань з натуральна-навуковай пісьменнасцю здольны фармаваць меркаванне аб з'явах і сітуацыях, звязаных з натуральнымі працэсамі.

Глабальныя кампетэнцыі

Яшчэ адзін кампанент функцыянальнай граматнасці - глабальныя кампетэнцыі. Гэта здольнасць вучня самастойна ці ў групе выкарыстоўваць веды для вырашэння глабальных задач.
Яе развіццю спрыяюць заданні на знаходжанне прычынна-выніковых сувязей паміж з'явамі, падзеямі і заканамернымі наступствамі. Вучням прапануюць прааналізаваць сітуацыю і адказаць на пытанні ў галіне дэмаграфіі, эканомікі, экалогіі і іншых сусветных праблем.
Дзіця павінна ўмець кіраваць сваімі паводзінамі, адкрыта ўспрымаць новую інфармацыю, быць кантактным і ўзаемадзейнічаць у групе. Гэты кампанент развівае аналітычнае і крытычнае мысленне, эмпатыю, здольнасць да супрацоўніцтва. Сумесныя даследаванні дапамагаюць фармаваць паважлівае стаўленне да чужога меркавання і культуры. Сучасная адукацыя прапануе зусім новы ўзровень развіцця асобы, здольнай разумець і прымаць перакананні іншых людзей.

Крэатыўнае мысленне

Сюды адносім усё, што звязана з творчасцю ў глабальным значэнні: здольнасць генераваць свае і паляпшаць чужыя ідэі, прапаноўваць эфектыўныя рашэнні, выкарыстоўваць фантазію і ўяўленне. Вынікам становіцца крытычны аналіз прапаноў, які дапаможа ўбачыць іх моцныя і слабыя бакі.
Развіваць крэатыўнае мысленне дапамагае сумесная праца над насценгазетай, складанне раскладу ўрокаў і хатніх спраў, стварэнне карціны на актуальную тэму або выявы фантастычнай жывёлы.
Крэатыўнае мысленне звязана не толькі з творчай актыўнасцю, але і з глыбокімі ведамі прадмета. Творчы патэнцыял непарыўна спадарожнічае штодзённым задачам, вырашаць якія пры пэўных умовах можна хутчэй і прасцей.

Фінансавая граматнасць

Граматнасць у галіне фінансавых інструментаў мае на ўвазе, што школьнікі знаёмяцца з базавымі паняццямі і вучацца прымаць рашэнні для паляпшэння ўласнага дабрабыту.
Для таго каб асвоіць гэты від граматнасці, педагогі мадэлююць для вучняў сітуацыі з банкаўскімі прадуктамі, грашовымі аперацыямі, іншымі інструментамі фінансавага рынку.

Кампутарная граматнасць

Кампанент, звязаны з камп'ютарнай граматнасцю і бяспекай школьнікаў, выходзіць у апошнія гады на адно з першых месцаў. Навык узаемадзеяння з электроннымі сэрвісамі патрабуецца ўжо ў пачатковай школе.

Кампутарная граматнасць заключаецца ва ўменнях:

працаваць з інфармацыяй у інтэрнэце, шукаць і аналізаваць дадзеныя, сегментаваць іх па ступені дакладнасці.
карыстацца электроннымі сэрвісамі: поштай, хмарнымі сховішчамі, базавымі праграмамі;
ведаць правілы бяспекі і абароны асабістай інфармацыі, кіраваць асабістымі акаўнтамі ў сацсетках.
Спосабы развіцця функцыянальнай пісьменнасці навучэнцаў вар'іруюцца ад прадмета да прадмета, аднак і ёсць асноўныя правілы, якія ўніверсальныя для кожнага прадмета і настаўніка
Асноўныя правілы і іх асноўныя асаблівасці:
прывязка да рэальных сітуацый, у якіх дзеці могуць прадставіць сябе;
адпаведнасць узросту навучэнцаў;
сістэмнасць і ўзаемасувязь ведаў і фактараў.

 

Навучаючы дзяцей фінансавай граматнасці, мы можам растлумачыць для рабят сувязі паміж працай, заробкам, выдаткамі і зберажэннямі; яны раней зразумеюць кошт грашам і навучацца правільна прымаць фінансавыя рашэнні.

Вядучыя банкі Беларусі ААТ "ААБ БЕЛАРУСБАНК" і ААТ Белаграпрамбанк распрацоўваюць і размяшчаюць на сваіх сайтах розныя тэарытычныя матэрыялы, задачы і гульні па фінансавай граматнасці. Гэтыя матэрыялы накіраваны на фарміраванне эканамічнай культуры асобы, якая характарызуецца валоданнем базіснымі асновамі эканамічных ведаў, якія раскрываюць светапоглядную сутнасць чалавечага капіталу, сфарміраванымі ўменнямі і навыкамі дзелавой актыўнасці, самастойнага працоўнага жыцця, арганізацыі ўласнай справы, гатоўнасцю прымаць аптымальныя рашэнні ў рэальнай жыццядзейнасці, развіццём такіх сацыяльна якасцей, як ініцыятыва, прадпрымальнасць, самастойнасць, адказнасць, упэўненасць у сабе, імкненне да дасягненняў і паўнацэннай самарэалізацыі.

Азбука фінансавай граматнасці

Пералік навукова-метадычных публікацый па пытаннях фарміравання функцыянальнай граматнасці вучняў

Асаблівасці дыягнастычнага інструментарыя "Нацыянальнае даследаванне якасці адукацыі" (фінансавая граматнасць)

Трэніровачныя заданні

Вучэбна-метадычныя комплексы факультатыўных заняткаў па фарміраванні функцыянальнай граматнасці вучняў V-XI класаў

Вучэбна-метадычныя комплексы факультатыўных заняткаў па фарміраванні функцыянальнай граматнасці вучняў II-IV класаў

Асаблівасці фарміравання функцыянальнай граматнасці на II і III ступенях агульнай сярэдняй адукацыі.

На II і III ступенях агульнай сярэдняй адукацыі прапануюць паступовае павелічэнне аб'ёму ведаў і складанасці аналізу інфармацыі. З вучнямі можна пагаварыць аб сур'ёзных глабальных праблемах, прычынах сусветных войн і сацыяльнай няроўнасці. Вынікі таксама ацэньваюць па больш строгіх крытэрыях.

Заданні даюцца на стыку розных навук і міжпрадметных занятках, дзе адначасова вывучаюць гісторыю і літаратуру, геаграфію і эканоміку і робяць вывады на аснове іх узаемасувязей. Добрыя вынікі дэманструюць самастойныя і групавыя даследчыя работы, праектная дзейнасць па прыродазнаўча-навуковых і сацыялагічных напрамках.

Для развіцця крытычнага мыслення на II і III ступенях агульнай сярэдняй адукацыі аналізуюць інфармацыю і вучацца вызначаць фэйкі і вірусны кантэнт. Ускладняюцца заданні і па фінансавай граматнасці. Рабятам можна прапанаваць выбудаваць сваю фінансавую піраміду і разлічыць тэрміны яе існавання.

Фарміраванне функцыянальнай граматнасць вучняў - задача кожнага сучаснага педагога. Гэта няпросты працэс, дзе ад самога настаўніка патрабуецца крэатыўнасць і творчае мысленне, выкарыстанне інавацыйных форм і метадаў навучання. Паспяховае засваенне кампанентаў функцыянальнай граматнасці дапаможа выхаваць ініцыятыўную, самастойную, сацыяльна адказную асобу, якая здольная адаптавацца і знаходзіць сваё месца ў пастаянна свеце, які змяняецца.

Валоданне функцыянальнай граматнасцю сёння – гэта не проста норма, але і патрабаванне часу. Як развіць навыкі функцыянальнай пісьменнасці? Галоўная роля тут адводзіцца настаўніку. Ёсць пяць спосабаў стаўлення і ўдасканаленні функцыянальнай граматнасці:

1. Мысліць крытычна: ставіць пад сумнеў факты, звяртаць увагу на канкрэтнасць лічбаў, меркаванняў, ідэй.

2. Развіваць камунікатыўныя навыкі: фармуляваць галоўную думку, разглядаць праблему, задачу з улікам розных пазіцый – сваёй, слухача, аўтара. Не баяцца выступаць перад публікай на семінарах педагагічнай супольнасці рознага ўзроўню, дзяліцца сваімі ідэямі і выносіць іх на абмеркаванне.

3. Удзельнічаць у канферэнцыях, форумах, дыскусіях, вебинарах, у конкурсах прафесійнага майстэрства.

4. Пашыраць кругагляд: разбірацца ў мастацтве, экалогіі, здаровым ладзе жыцця, уплыве навукі і тэхнікі на развіццё грамадства. Як мага больш чытаць кніг, часопісаў, вывучаць экспертныя пункты гледжання.

5. Арганізоўваць свой працэс спазнання і развіцця (План самаразвіцця. План прафесійнага росту, План працы над тэмай па самаадукацыі): ставіць перад сабой прафесійныя мэты і задачы, распрацоўваць паэтапны план, шукаць нестандартныя рашэнні, аналізаваць дадзеныя, рабіць высновы».

Функцыянальная граматнасць дапамагае людзям выкарыстоўваць запас наяўнай інфармацыі, ужываць яе на практыцы і вырашаць складаныя жыццёвыя задачы. Яна грунтуецца на рэальнай пісьменнасці людзей і шырыні іх ведаў аб свеце, дапамагае думаць незалежна і рабіць уласныя высновы пра ўсё, што адбываецца вакол.

згарнуць

Ва ўстанове прайшоў першы этап алімпіяды па фінансавай граматнасці.

20.09.2024
падзяліцца ў: